اکبر جوجه کلبادی دلیل سفر گردشگران به مازندران
اکبر جوجه

اکبر جوجه کلبادی دلیل سفر گردشگران به مازندران

پیچیده شدن نام اکبر جوجه در مازندران، سبب شده است تا افراد زیادی از سراسر کشور، سراپا پر از شور و شوق و اشتیاق، به این استان سفر کنند تا این غذا را با همان طعم و مزه اصلی‌اش میل کنند. اکبر جوجه یکی از غذاهای اصیل استان مازندران است که سرگذشت آن همانند جاده‌های شمال پر پیچ و خم است. در سال 1323، مرحوم علی‌اکبر کلبادی‌نژاد برای نخستین بار همراه همسر محترمش این غذا را طبخ کرد. طعم آن شبیه هیچ کدام از دستورات پختی که تا آن روز برای طبخ مرغ استفاده می‌کردند نبود و همین موضوع سبب شد تا به سرعت، جای خود را در میان مردم باز کند و به یکی از غذاهای محبوب در خطه شمال و سپس در سراسر ایران تبدیل شود. 
هر ساله گردشگران زیادی از سراسر ایران برای صرف این غذای لذیذ و خوشمزه با طعم و عطر واقعی‌اش در کنار عزیزان‌شان از سراسر ایران به شعب اصلی اکبر جوجه در شهرهای ساری و قائمشهر مراجعه می‌کنند.
اما اکبر جوجه کلبادی از کجا وارد این قهوه‌خانه شد و چه داستانی پشت آن است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه این نوشتار به بیان داستان شکل‌گیری برند اکبر جوجه کلبادی، شعب اکبر جوجه اصلی و نحوه تشخیص شعب اصلی از شعب فرعی و تقلبی بپردازیم.

 

تفاوت اکبر جوجه اصلی با سایر مراکز در چیست؟

علی‌اکبر کلبادی‌نژاد به همراه همسر خوش‌ذوقش در ابتدا کار خود را در یک قهوه‌خانه استیجاری در گلوگاه آغاز کردند. گلوگاه یکی از شهرهای استان مازندران است که در شرق این استان بوده و بر سر مسیر شمال به مشهد قرار دارد. از همین رو اتوبوس‌های مسافرتی و کامیون‌دارانی که باری به مقصد مشهد داشتند، برای استراحت در این مکان توقف می‌کردند. 
در ابتدا تنها وعده‌ای که در این قهوه‌خانه صرف می‌شد، وعده‌های صبحانه بود که متشکل از کره و پنیر گوسفندی، نان مخصوص کمبه و املت و نیمرو با تخم‌مرغ‌های محلی بود که همه این متریال توسط این زوج تولید و آماده می‌شد و حرفی در تازگی و کیفیت آن نبود. با گذشت زمان حاج علی‌اکبر متوجه شد که برای مشتریانی که در ساعات نیمروز مهمان قهوه‌خانه او می‌شوند، وعده صبحانه جوابگو نیست و نیاز به یک غذای خوشمزه است. این غذا چیزی نبود جز یک چلوی خوشمزه با برنج خوش‌عطر شمالی و جوجه‌های یک کیلوگرمی که در کره گوسفندی سرخ شده بودند و طعمی بی‌نظیر داشتند. 
آن‌ها راز پخت یک اکبر جوجه خوشمزه را به فرزندان خود نیز آموختند و حالا شعب اصلی اکبر جوجه توسط برادران کلبادی اداره می‌شود. بنابراین تفاوت اکبر جوجه اصلی با دیگر شعب فرعی که این غذا را پخت می‌کنند، این است که تنها کسانی که دستور اصلی پخت اکبر جوجه را در اختیار دارند، فرزندان مرحوم علی‌اکبر و همسرش صنمبر خانم هستند. بنابراین شما طعم اکبر جوجه واقعی را تنها می‌توانید در شعب اصلی آن پیدا کنید.

 

نحوه تشخیص شعب اصلی اکبر جوجه

پس از اینکه آوازه طعم و عطر بی‌نظیر غذای اکبر جوجه در سراسر خطه شمال پیچید و به شهرتی زبانزد دست یافت، شعبه‌های دیگری از این رستوران در شهرهای مختلف آغاز به کار کرد. اولین شعبه‌ای که افتتاح شد، در شهر ساری بود. این شهرت برای برند اکبر جوجه همچون شمشیری دولبه بود. زیرا از یک سو افراد زیادی آن‌ها را می‌شناختند و از سوی دیگر رستوران‌های زیادی قصد کردند با استفاده از نام این برند، شهرتی برای خود دست و پا کنند. این چنین شد که در یک دوره زمانی، صاحبان رستوران‌های زیادی نام این غذا را بر سردر رستوران خود نوشتند و مشتریان از همه جا بی‌خبر هم برای سرو این غذا، راهی این غذاخوری‌ها می‌شدند؛ غافل از اینکه اکبر جوجه‌ای که در این رستوران‌ها طبخ می‌شد، زمین تا آسمان با دستور پخت اصلی اکبر جوجه که در شعب اصلی طبق آن پیش می‌رفتند، تفاوت داشت.
همین امر زمینه‌ساز نارضایتی بسیاری از مشتریان شد. از این رو برادران کلبادی‌نژاد که فرزندان مرحوم علی‌اکبر بودند، با طرح یک شکایت علیه این سواستفاده، برای برگرداندن اعتبار خود تلاش کردند. نتیجه این شد که حرف انگلیسی H که اول نام حمیدرضا بود (حمیدرضا فرزند مرحوم کلبادی‌نژاد است)، به اول عبارت اختصاری A.J اضافه شد و از آن پس، عبارت H.A.J، نمادی برای رستوران‌های اصلی اکبر جوجه شد.
اقدام دیگر آن‌ها، طراحی یک لوگوی اختصاصی برای این برند غذایی مشهور بود. این لوگو شامل دو خوشه برنج خمیده و یک جوجه در میان این دو خوشه است که تنها شعب اصلی مجاز به استفاده از آن در سردر شعب خود بودند؛ بنابراین نحوه تشخیص شعب اصلی اکبر جوجه به دو صورت است:

  1. طرح لوگو
  2. نام H.A.J

که در سردر رستوران‌های شعب اصلی قابل مشاهده است.

 

شعب اصلی اکبر جوجه کدامند؟

 

شعب اصلی اکبر جوجه کدامند؟

اطلاعات دو شعبه اصلی اکبر جوجه به قرار زیر است:

1.    شعبه ساری

مدیریت این شعبه بر عهده آقای حمیدرضا کلبادی‌نژاد است که این غذا را با بهترین کیفیت و با استفاده از بهترین متریال طبخ می‌کند. هم‌اکنون 100 نفر پرسنل کارآموخته در این شعبه مشغول به کار هستند و اطلاعات آن به شرح زیر است:

  • ساعات کاری: 11 ظهر تا 12 شب
  • ظرفیت سالن اصلی: 570 نفر
  • ظرفیت سالن VIP: 130 نفر
  • شماره تماس: 33395155
  • کد پستی: 48156683814

در ضمن این شعبه در هیچ یک از ایام سال تعطیل نیست و در همه اوقات در حال سرویس‌دهی به مشتریان عزیز و گرامی است.

2.    شعبه قائمشهر

این شعبه نیز یکی دیگر از شعب اصلی اکبر جوجه است که مدیریت آن به عهده آقای فریدون کلبادی‌نژاد (فرزند دیگر مرحوم حاج علی‌اکبر) است. تعداد پرسنل مشغول به کار در این شعبه 35 نفر بوده و اطلاعات آن به شرح زیر است:

  • ساعات کاری: 11 ظهر تا 12 شب
  • ظرفیت سالن اصلی: 400 نفر
  • شماره تماس: 44480850
  • کد پستی: 476174714

این شعبه فقط در روز 21 ماه مبارک رمضان تعطیل بوده و در بقیه ایام سال، آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز است.

 

شعب اکبر جوجه کلبادی چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟

 

شعب اکبر جوجه کلبادی چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟

نکته مهم در مورد شعب اکبر جوجه کلبادی این است که منوی این شعب تنها یک غذا دارد و آن هم اکبر جوجه با برنج خوش‌عطر و درجه یک شمالی است. این در حالی است که شعبات فرعی آیتم‌های دیگری نیز در منوی خود دارند؛ اما برادران کلبادی برای حفظ تمرکز و کیفیت غذای اکبر جوجه، تنها همین یک مدل غذا را در رستوران خود سرو می‌کنند تا بهترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه دهند.
امکانات این شعبات شامل موارد زیر است:

  • دسترسی آسان
  • فضای گسترده پارکینگ
  • ظرفیت قابل توجه سالن‌های غذاخوری

این امکانات شعب اصلی را اکبر جوجه را به گزینه‌ای مطلوب برای برگزاری مهمانی‌های بزرگ و مجالس جشن و شادی تبدیل می‌کند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به اکبر جوجه کلبادی و تفاوت شعب اصلی با شعب فرعی توضیحاتی را ارائه کردیم. اگر مایلید تا اطلاعات بیشتری راجع به نحوه پخت این غذا و نکاتی برای خوشمزه شدن آن به دست آورید، مقالات دیگر ما را نیز در این سایت مطالعه کنید.

(2) نظرات

user
19 فروردین 1403

سلام چرا آدرس شعبه اصلی ساری رو نذاشتید من شنیدم تو ساری سه تا شعبه اکبرجوجه هست! کدوم شعبه اصلیه؟؟


user
27 فروردین 1403

ما که هر دفعه میایم شمال حداقل یه وعده غذاییمون رو اکبرجوجه در نظر میگیریم به خاطر نحوه پخت و طعم فوق العاده ای که داره

سلام و عرض ادب،

باعث افتخار ماست که پذیرای حضورتان باشیم.


پیام بگذارید