بهترین طرز تهیه اکبر جوجه
اکبر جوجه

بهترین طرز تهیه اکبر جوجه

بهترین طرز تهیه اکبر جوجه سوالی است که بسیاری از مشتریان ما می‌پرسند. آن‌ها دوست دارند بدانند راز خوشمزگی و طعم کم‌نظیر یک اکبر جوجه رستورانی چیست و چگونه می‌توانند آن‌ها هم در منزل، اکبر جوجه را با همان کیفیت و همان عطر و طعم سرو کنند. واقعیت این است که موارد زیادی در پخت اکبر جوجه دخیل است. صرف اینکه شما دستور پخت اصلی اکبر جوجه را اجرا کنید، نمی‌توانید منتظر نتیجه‌ای فوق‌العاده باشید. زیرا علاوه‌بر نکاتی که در موقع پخت این غذا باید انجام دهید، مواد اولیه شما نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند. به همین دلیل، تصمیم داریم تا در این مقاله، راجع به تکات مهم پخت این غذا و بهترین طرز تهیه اکبر جوجه، توضیحاتی را ارائه دهیم. 

 

نکات مهم در هنگام پخت اکبرجوجه

 

نکات مهم در هنگام پخت اکبر جوجه

یکسری نکات ظریف در دستور پخت اکبر جوجه وجود دارد که اصطلاحا همان فوت کوزه‌گری است. ما هم در این بخش قصد داریم تمامی نکات و مواردی که کمک می‌کند تا شما این غذا را به بهترین شکل ممکن طبخ کنید، در اختیارتان قرار دهیم. این نکات عبارتند از:

1- تازگی مواد اولیه

یکی از مهم‌ترین نکات برای پخت اکبر جوجه انتخاب مواد اولیه تازه است. برای مثال، اگر بتواند برای پخت اکبر جوجه، مرغ کشتار روز را بخرید، غذای شما خوشمزه‌تر از زمانی می‌شود که مرغ درون فریزر بوده و منجمد شده است.

2- رعایت نسبت مواد اولیه

یکی دیگر از مواردی که در دستور پخت اکبر جوجه مهم است، رعایت نسبت مواد اولیه است. اگر شما مقدار مواد اولیه را به دلخواه خود کم یا زیاد کنید، مزه غذای آماده شده، شبیه به غذای اصلی نیست و بنابراین در استفاده از مواد اولیه، بایستی تناسب را رعایت فرمایید؛ به‌خصوص موادی که برای مزه‌دار کردن جوجه‌ها استفاده می‌شوند.

3- طبخ مرغ با پوست

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در طرز تهیه اکبر جوجه رعایت کنید، جدا نکردن پوست مرغ جوجه‌ها است؛ زیرا گوشت جوجه‌ بخاطر وزن کم‌شان، نرم و لطیف است و اگر در معرض حرارت مستقیم قرار بگیرند، خیلی سریع می‌سوزند. این در حالی است که با وجود پوست مرغ، آب میان بافتی گوشت مرغ در حین پخت حفظ می‌شود و چربی طبیعی پوست مرغ سبب نرم و ترد شدن گوشت می‌شود.

4- انتخاب کره و روغن مناسب

بهترین روغن برای سرخ کردن مرغ اکبر جوجه روغن‌های زیتون، کنجد، نارگیل و گردو هستند چرا که این نوع روغن‌ها در درجه حرارت بالا از پایداری زیاد و جذب روغن کمتری برخوردار بوده و به راحتی نمی‌سوزند و باعث خوشمزه‌تر شدن و طعم و کیفیت بالای جوجه‌ها شده اما روغن‌های معمولی جذب روغن‌شان بیشتر است و تحت تاثیر حرارت، زودتر می‌سوزند.

5- برنج مناسب اکبر جوجه

معمولاً اکبر جوجه هم با برنج آبکش و هم برنج کته سرو می‌شود اما سرو اکبر جوجه به روش مازندرانی باید حتماً با برنج پخته شده به روش کته باشد.

 

دستور پخت اکبرجوجه اصلی

 

دستور پخت اکبر جوجه اصلی

اکبر جوجه یکی از غذاهای لذیذ، اصیل و پرطرفدار ایرانی است. این غذا اولین بار توسط شخصی به نام علی‌اکبر کلبادی‌نژاد ابداع و طبخ گردیده و مخصوص شهرستان گلوگاه از توابع استان مازندران است. برای پخت این غذا از مرغ‌های سبک وزن‌تر یا همان جوجه با وزن حدودی یک کیلو تا یک کیلو و دویست گرم که دارای گوشتی نازک و لطیف است استفاده می‌شود. در مرحله بعد و برای جلوگیری از سفت شدن اکبر جوجه پوست مرغ را بدون جدا کردن با مواد مخصوصی که  در ادامه توضیح داده می‌شود مرینیت یا همان طعم دار کرده و سپس در مخلوطی از روغن و کره شناور سرخ می‌کنند.

 

مواد لازم برای طبخ اکبر جوجه برای ۲ نفر

 

مواد لازم برای طبخ اکبر جوجه برای ۲ نفر

  • مرغ کوچک ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد بزرگ
  • آب پیاز ۲ قاشق غذا خوری
  • سیر۳ تا ۴ حبه
  • کره ۱۰۰ گرم
  • روغن مایع ۱ لیوان
  • رب انار نصف لیوان
  • زعفران دم کرده 4/1 فنجان برابر با ۶ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو نصف لیوان
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

 

مراحل پخت اکبر جوجه به شرح زیر است:

 

تهیه و افزودن ترکیبات طعم‌دهنده اکبر جوجه

 

مرحله اول: تهیه و افزودن ترکیبات طعم‌دهنده اکبر جوجه

برای تهیه مواد مرینیت مقداری آب و نمک را در حدی که نه زیاد شور و نه بی‌نمک باشد را با هم ترکیب کرده و در مرحله بعد یک عدد پیاز درشت ریز رنده شده و یا خلالی را به همراه آب لیمو به مواد اضافه می‌کنیم، برای خوش طعم شدن مواد مرینیت آب پیاز رنده شده را از آن جدا نمی‌کنیم، سپس در ادامه ۳ تا ۴ حبه سیر خرد شده را به همراه زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه به سایر مواد اضافه و خوب مخلوط می‌کنیم. در ادامه ۱ تا ۲ عدد جوجه شسته شده را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و داخل مواد مرینیت قرار می‌دهیم.

مرحله دوم: ماساژ دادن و طعم‌دار کردن مرغ

مواد مرینیت اکبر جوجه را با دست بر روی تمامی قسمت‌های مرغ مالیده تا به خوبی طعم دار شود. پس از این مرحله روی ظرف مواد را با سلفون پوشانده و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت برای استراحت در یخچال قرار می‌دهیم چرا که این کار باعث خوشمزه‌تر شدن اکبر جوجه می‌شود.

مرحله سوم: استراحت کافی رمز لذیذ و خوشمزه‌تر شدن اکبر جوجه

هر زمان تصمیم به پخت اکبر جوجه داشتید حتماً از شب قبل گوشت مرغ را طعم دار کرده و به آن استراحت دهید این کار یکی از رموز و دلایل مهمی است که باعث خوشمزه‌تر شدن اکبر جوجه می‌گردد.

 

پخت و سرخ کردن اکبرجوجه

 

مرحله چهارم: پخت و سرخ کردن اکبر جوجه

در این مرحله پس از طعم دار شدن و استراحت مرغ آن را از یخچال خارج کرده و در یک قابلمه روی حرارت متوسط قرار داده و به آن تا مقداری روغن مایع اضافه می‌نماییم که جوجه‌ها درون آن غوطه ور باشند به این نحو هم روغن نمی‌سوزد و هم گوشت جوجه به آرامی می‌پزد، قبل از داغ شدن روغن یک لیوان آب سرد به آن اضافه می‌کنیم و جوجه‌ها را داخل قابلمه قرار می‌دهیم و درب آن را گذاشته و اجازه می‌دهیم تا به مدت یک و نیم تا دو ساعت سرخ و مغز پخت شوند.

مرحله پنجم: تفت دادن در کره

در این مرحله و پس از آن که هر دو طرف جوجه در روغن داغ طلایی و مغز پخت شد آن را از قابلمه خارج و به مدت حدود پنج دقیقه گوشت مرغ را در کره تفت می‌دهیم تا خوشمزه‌تر شود.
روش جایگزین افزودن کره به روغن، راه دیگری برای سرخ کردن جوجه‌هاست. برای حذف این مرحله می‌توان در همان قابلمه ای که جوجه‌ها سرخ می‌شوند کره را اضافه کرده تا جوجه‌ها در مخلوط کره و روغن سرخ شوند سپس مقداری نمک و فلفل به این ترکیب اضافه می‌کنیم.

مرحله ششم: گرفتن روغن اضافی و سرو کردن

برای گرفتن روغن اضافی مرغ‌ها بعد از سرخ شدنشان آن‌ها را در توری فلزی قرار داده تا روغن اضافی شان خارج شود سپس اکبر جوجه را در ظرف سرو کشیده و به همراه کته زعفرانی و رب انار ترش میل می‌نمایید.

 

تهیه سس اکبر جوجه

 

مرحله هفتم: تهیه سس اکبر جوجه

بعد از 5/1 الی ۲ ساعت از پخت جوجه‌ها و بخار شدن کامل آب آن و سرخ شدن‌شان زمان تهیه سس آن است. به همین منظور، تابه‌ای را بر روی شعله گاز قرار می‌دهیم و مقداری از روغن داخل قابلمه جوجه را داخل تابه ریخته و دو قاشق غذاخوری رب انار را به همراه صد گرم کره به آن اضافه کره و تفت می‌دهیم. سپس مقداری گردوی خرد شده را با یک لیوان آب مرغ به این سس اضافه کرده و به تفت دادن مواد تا جایی ادامه می‌دهیم که غلیظ شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به بهترین طرز تهیه اکبر جوجه صحبت کردیم. بخش زیادی از خوشمزگی اکبر جوجه به طعم و مزه سس و برنج کته آن بر می‌گردد. بهترین برنج برای سرو اکبر جوجه، کته شمالی است. اگر می‌خواهید طعم غذای شما شبیه به طعم و عطر اصیل اکبر جوجه رستورانی باشد، تمامی نکات گفته شده در این مطلب را رعایت کنید. برای یادگیری اینکه چکار کنیم اکبر جوجه خشک نشود، می‌توانید مقالات دیگر را در این وبسایت مطالعه فرمایید.

(1) نظرات

user
09 اسفند 1402

خوشمزه و لذیذ


پیام بگذارید