اکبر جوجه غذای کدام شهر است؟
اکبر جوجه

اکبر جوجه غذای کدام شهر است؟

واقعیت این است که به حدی تعداد شعب تقلبی اکبر جوجه زیاد شده است که شاید تشخیص شعب اصلی آن برای شما سخت و دشوار شده باشد. همچنین ممکن است بخواهید بدانید اکبر جوجه غذای کدام شهر است و اولین‌بار توسط چه کسی طبخ شده است. وجه تسمیه غذای اکبر جوجه از نام علی‌اکبر کلبادی‌نژاد و جوجه‌هایی است که این فرد برای پخت غذای خود پرورش می‌داده است. 
اما اینکه آغاز کار رستوران اکبر جوجه به چه شکل بوده است و چگونه غذایی ساده منجر به ظهور یک برند محبوب در صنعت غذایی شد، قصه‌ای شیرین و طولانی دارد که اگر مایل باشید، برای شما در این نوشتار بیان می‌کنیم؛ بنابراین اگر مایلید تا داستان شکل‌گیری برند اکبر جوجه و مسیر پیشرفت آن را بشنوید، در ادامه این نوشتار همراه ما باشید.

 

تاریخچه ظهور برند اکبر جوجه (از آغاز کار تا کنون)

در حوالی دهه 1320 شمسی بود که نخستین بار زوج جوانی با نام‌های علی‌اکبر و صنمبر، تصمیم گرفتند قهوه‌خانه کوچک خود را در یک ملک استیجاری در شرق استان مازندران راه‌اندازی کنند. این قهوه‌خانه در شهرستان گلوگاه قرار داشت و بزرگترین حسنش این بود که در مسیر جاده شمال به مشهد بود. همین موضوع سبب می‌شد تا روزانه مسافران زیادی که راهی مشهد مقدس بودند، در میانه راه برای استراحت توقف کنند و به قهوه‌خانه حاج علی‌اکبر و صنمبر خانم بیایند.
 پس از اینکه آوازه شهرت غذای اکبر جوجه ابتدا در استان مازندران و سپس در کل خطه شمال پیچید، حاج علی‌اکبر کلبادی‌نژاد به همراه همسر محترم خود تصمیم گرفتند تا کار خود را گسترش دهند. این توسعه ابتدا با بزرگ کردن مکان پذیرایی شروع شد و زمانی که دیدند افراد از شهرها و بخش‌های مختلف خواهان میل‌کردن این غذا هستند، تصمیم به راه‌اندازی شعبه در شهرهای مختلف نمودند.
دو شعبه اصلی اکبر جوجه که توسط فرزندان کلبادی‌نژاد بزرگ اداره می‌شوند، شعبه‌های ساری و قائم‌شهر هستند که با سرو این غذا در این رستوران‌ها، دیگر هیچ اکبر جوجه‌ای برایتان این طعم و مزه را نخواهد داشت.

 

مبدأ شکل‌گیری اکبر جوجه

 

مبدأ شکل‌گیری اکبر جوجه

شروع رونق فعالیت این زوج از گلوگاه بود؛ در ابتدا تنها وعده‌های صبحانه با کره گوسفندی و عسل طبیعی و املت‌های خوشمزه سرو می‌شد. تا اینکه این زوج جوان تصمیم گرفتند غذای پلو جوجه را نیز به منوی غذایی خود اضافه کنند تا برای پذیرایی از مسافرانی که در تایم ناهار آنجا توقف می‌کردند، آیتمی برای ارائه داشته باشند. 
البته شاید اگر این غذا قرار بود یک غذای شناخته شده با دستور مشخصی باشد، امروز تا این حد مشهور و معروف نبود. صنمبر خانم که آشپزی را با عشق و علاقه انجام می‌داد و در این کار استعدادی شگرف داشت، تصمیم گرفت به‌جای پخت مرغ به آن روش همیشگی، جوجه‌های کوچک‌تر انتخاب کند و به‌جای قطعه‌قطعه کردن آن‌ها، دو قسمتشان کرده و در روغن محلی یا همان کره گوسفندی فراوان سرخ کند. 
سس مخصوص اکبر جوجه نیز از دیگر دلایل محبوبیت این غذا در میان همگان است. این سس در هنگام طبخ به غذا اضافه نمی‌شود و در دستور اصلی نوشته شده است که باید در هنگام سرو غذا از آن استفاده شود. عطر گلپر و دانه‌های انار و گردوهای خرد شده که در رب انار با یکدیگر مخلوط شده‌اند، یک ترکیب بهشتی را می‌سازند. 
در ابتدا حاج علی‌اکبر و صنمبر خانم شاید در هر روز حدود 20 پرس از این غذا را سرو می‌کردند؛ اما با گذشت زمان و پیچیدن آوازه غذای اکبر جوجه در سراسر خطه شمال، تعداد پخت این غذا به روزانه 2000 پرس رسید. حالا دیگر غذاخوری کوچک آن‌ها گنجایش پذیرایی از این ‌همه میهمان را نداشت و زوج جوان تصمیم گرفتند تا منزل خود را نیز به‌عنوان یک سالن غذاخوری تجهیز کنند تا ظرفیت بیشتری برای پذیرایی از مهمان‌ها داشته باشند.
از دیگر چالش‌هایی که بر سر مسیر این زوج جوان وجود داشت، تأمین این تعداد از جوجه‌ها بود؛ بنابراین آن‌ها زمینی را در کنار ملک خود به کار پرورش و تأمین جوجه‌های 900 گرمی الی 1 کیلویی اختصاص دادند. با این شرایط نه‌تنها دیگر مشکلی از بابت تامین مواد اولیه خود نداشتند، بلکه از کیفیت جوجه‌ها نیز مطمئن بودند.

 

چرا باید اکبر جوجه را حتماً یکبار امتحان کنیم؟

 

چرا باید اکبر جوجه را حتماً یکبار امتحان کنیم؟

اغلب ما عاشق تجربه چیزهای جدید هستیم. این چیزهای جدید می‌تواند یک دستور پخت یا طعم جدید باشد. اولین کسی که تصمیم گرفت مرغ را به‌جای پخت با رب گوجه‌فرنگی، با رب انار سرو کند و یا اینکه به‌جای استفاده از مرغ‌های بالغ، از جوجه‌های 1 کیلویی استفاده کند. 
ازآنجایی‌که مرغ‌های اکبر جوجه اغلب زیر 1 کیلو هستند، گوشت لطیف‌تر، کم‌چربی‌تر و خوشمزه‌تری دارند و توصیه می‌کنیم که حتما غذای اکبر جوجه را یکبار امتحان کنید. 
از سوی دیگر موادی که برای مرینیت کردن این جوجه‌ها استفاده می‌شود و نحوه طبخ آن که همان غوطه‌ورکردن جوجه‌ها در کره گوسفندی است، عطروطعم فوق‌العاد‌ه‌ای به این غذا می‌بخشد. همچنین جوجه‌ها با پوست سرخ می‌شوند و همین امر سبب می‌شود تا آب میان‌بافتی آن‌ها تبخیر نشود و گوشت خیلی نرم و خوشمزه باشد.
به شما اطمینان می‌دهیم اگر یکبار اکبر جوجه را امتحان کنید، تا ابد مشتری پروپاقرص آن می‌شوید.

 

چگونه اکبر جوجه اصلی را از فرعی تشخیص دهیم؟

یکی از دغدغه‌های اصلی مشتریان ما این است که چگونه در دام رستوران‌های تقلبی نیفتیم و اکبر جوجه را در شعبه‌های اصلی آن میل کنیم. در این بخش از مطلب، دو روش تشخیص شعب اکبر جوجه اصلی را از شعب فرعی آن بیان می‌کنیم.

1. لوگوی اکبر جوجه

اولین راه تشخیص شعب اکبر جوجه اصلی از شعب فرعی لوگوی این رستوران است که تنها شعب اصلی دارای آن هستند. لوگوی اکبر جوجه در حال حاضر به رنگ طلایی بوده و متشکل از دو خوشه برنج و یک جوجه در میان آن‌ها است. همچنین رنگ پس‌زمینه سردر این رستوران‌ها به رنگ قرمز است و نوشته اکبر جوجه با رنگ طلایی در آن می‌درخشد.

2. عبارت H.A.J

عبارت H.A.J بر روی سردر رستوران‌های شعب اصلی وجود دارد که متشکل از سه واژه حمیدرضا، اکبر و جوجه است. سه حرف اول این سه واژه به‌صورت انگلیسی در کنار هم قرار گرفته‌اند. در ابتدا این عبارت به شکل A.J بود و بسیاری از رستوران‌ها و غذاخوری‌ها بدون اینکه شعبه‌ای از این برند باشند، نام این عبارت را برای جذب مشتری بر سردر رستوران خود می‎نوشتند. 

این کار تا جایی ادامه یافت که دیگر تشخیص شعب اصلی از رستوران‌های تقلبی ممکن نبود. در پی شکایت برادران کلبادی‌‌نژاد از این موضوع، قرار شد تا حرف اول اسم فرزند ارشد ایشان که حمیدرضا نام داشت، به ابتدای این عبارت اضافه شود. همچنین آن‌ها تصمیم به تغییر پالت رنگی برند خود گرفتند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به تاریخچه اکبر جوجه، مبدأ شکل‌گیری این برند و نحوه تشخیص شعب اصلی از شعب فرعی پرداختیم. اگر مایلید تا از رازهای پخت اکبر جوجه و فوت‌‌وفن‌های دستور طبخ آن را یاد بگیرید، به بخش بلاگ سایت سر بزنید. 

(2) نظرات

user
19 فروردین 1403

ولی اکبرجوجه واقعا غذا نیست یه سبک زندگیه... :)))))) واقعا همه باید یه بارم شده اکبرجوجه رو امتحان کنن


user
27 فروردین 1403

اگه یک بار طعم اکبرجوجه ساری رو بچشید دیگه هیچ وقت اکبرجوجه دیگه ای رو امتحان نمی کنید

سلام و عرض ادب،

سپاس از لطف و محبتتان به رستوران اکبرجوجه


پیام بگذارید