کالری اکبر جوجه چقدر است؟
اکبر جوجه

کالری اکبر جوجه چقدر است؟

اکبر جوجه یک غذای اصیل شمالی بوده که علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر، پروتئین زیادی هم دارد. زیرا مرغ که ماده اصلی برای تهیه این غذاست، حاوی مقادیر زیادی از پروتئین است که برای سلامت و عضله‌سازی در بدن نیز لازم است. با این حال یکی از نگرانی‌هایی که همیشه وجود دارد، کالری بالای این غذا است. در واقع خوشمزه بودن این غذا به علت این است که در کره فراوان سرخ می‌شود یا بهتر بگوییم جوجه‌ها در کره غوطه‌ور می‌شوند تا همه جای آن‌ها به طو کامل سرخ و برشته شود. همین امر باعث می‌شود که اکبر جوجه کالری بالایی داشته باشد و اغلب افرادی که پرهیز غذایی دارند و یا رژیم‌های غذایی خاصی را رعایت می‌کنند، از خوردن این غذای خوش‌عطر و طعم محروم شوند.
اما خبر خوش این است که می‌توان با ایجاد تغییرات کوچکی در دستور پخت غذای اکبر جوجه، آن را با کالری کمتری سرو کرد و دیگر نگران برهم خوردن نظم و تعادل رژیم غذایی نبود.
اگر شما هم مایلید تا اطلاعاتی راجع به میزان کالری اکبر جوجه و نحوه پخت ان به گونه‌ای که کالری کمتری داشته باشد کسب نمایید، تا پایان این نوشتار همراه ما باشید.

 

چرا کالری اکبر جوجه زیاد است؟

 

چرا کالری اکبر جوجه زیاد است؟

 

با نگاهی اجمالی به طرز تهیه اکبر جوجه متوجه می‌شوید که به علت استفاده از کره فراوان برای پخت این غذا، قرار نیست یک غذای کم کالری بر سر سفره خود داشته باشید. در دستور پخت اکبرجوجه اصلی میزان کره موردنیاز برای پخت یک جوجه یک کیلویی، 150 الی 200 گرم ذکر شده است. حدود 80 درصد از این چربی جذب مرغ می‌شود و در واقع در هر 100 گرم اکبر جوجه، 300 الی 400 کیلوکالری وجود دارد که رقم چشمگیری هست. خب تصور کنید اگر شما نیمی از یک اکبر جوجه 900 گرمی یا 1 کیلوگرمی را میل کنید، یعنی در یک وعده غذایی حدود 2000 کالری مصرف کرده‌اید. 
ضمن اینکه ما در این محاسبه، کالری نان و برنج را هم فاکتور گرفته‌ایم. حالا بیایید این گفته‌ها را به شکل یک فرمول دربیاوریم تا بهتر متوجه منظورمان بشوید.

کالری 1 عدد جوجه 900 گرمی یا 1 کیلویی سرخ شده در کره: 3600 الی 4000 کیلوکالری

کالری 2/1 جوجه 900 گرمی یا 1 کیلویی سرخ شده در کره: 1800 الی 2000 کیلوکالری

هر کفگیر برنج: 250 کیلوکالری

هر کف دست نان: 120 کیلوکالری

کالری یک پرس اکبر جوجه =  میزان نان یا برنج مصرفی  + 400 * (کیلوگرم اکبر جوجه)

در اینجا ما مقدار دقیق نان یا برنجی که فرد مصرف می‌کند را نمی‌دانیم و شما برای بدست آوردن مقدار دقیق یک پرس اکبرجوجه شمالی، می‌توانید میزان نان یا برنج مصرفی خود را در فرمول قرار دهید تا عدد دقیق را به دست آورید.
برای مثال اگر شما نصف اک جوجه یک کیلویی را به همراه دو کفگیر برنج میل کنید، طبق فرمول بالا، کالری مصرف شده توسط شما در یک وعده غذایی برابر است با 2500 کالری. ابن در حالی است که از سایر مخلفات مانند سس خود اکبر جوجه، سالاد، زیتون پرورده، نوشابه یا دوغ نیز فاکتور گرفته‌ایم.
مجموع صحبت‌های ما حول این محور است که اکبرجوجه یک غذای پرکالری است و طبیعتا مصرف آن برای افرادی که در حال رعایت رژیم غذایی خاصی هستند، ممنوع است. مگر اینکه شما تصمیم بگیرید این غذا را در روز چیت دی (روز آزاد) رژیم‌تان میل کنید که در این صورت دیگر نیازی نیست به کالری بالای آن فکر کنید و می‌توانید غذا را با خیالی آسوده نوش جان کنید!
با این حال اگر قصد داریم این غذا را به صورت رژیمی نیز میل کنید، راهکارهایی وجود دارد که در بخش‌های بعدی این مقاله به آن می‌پردازیم.

 

دستور پخت اکبر جوجه کم کالری

 

دستور پخت اکبر جوجه کم کالری

 

در دستور پخت اکبر جوجه اصلی، ما هیچ چیز را به جز روغن زیاد حذف نمی‌کنیم و کلیه مواد اولیه همان چیزهایی است که در دستور اصلی نیز موجود می‌باشد. با این حال ما در این بخش مواد اولیه‌ای که شما برای پخت این غذای خوشمزه نیاز دارید را به طور کامل ذکر می‌کنیم.

مواد لازم برا پخت اکبر جوجه

  • جوجه 1 کیلویی: 1 عدد
  • پیاز: 1 عدد بزرگ
  • سیر: 3 حبه
  • ماست کم چرب: 1 پیمانه
  • روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: 4/1 فنجان
  • آبلیمو یا آب لیموترس تازه: 4 قاشق غذاخوری
  • فلفل و نمک: به میزان لازم

 

دستور پخت اکبر جوجه

در مرحله اول جوجه‌ها را یه صورت کامل بشویید و سپس با استفاده از یک چاقوی تیز به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. حالا زمان مرینیت (مزه‌دار کرن) جوجه است. جوجه را در یک کاسه بگذارید و پیازهای حلقه شده را به همراه سیر رنده شده، ماست، آبلیمو، نمک و فلفل و روغن زیتون داخل ظرف بریزید و خوب بهم بزنید تا همه قسمت‌های مرغ به این مواد آغشته شود. پس از انجام این کار، یک سلفون روی کاسه بکشید و آن را به مدت 2 الی 3 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا جوجه شما به خوبی مزه‌دار شود. پس از زمان گفته شده، ابتدا یک قابلمه بر روی اجاق گاز قرار دهید و آن را تا نیمه از آب پر کنید و صبر کنید تا جوش بیاید. حالا جوجه‌ها را از یخچال خارج کنید و به مدت 20 دقیقه درون قابلمه آب جوش قرار دهید. دقت کنید زمان پخت بیشتر از 20 دقیقه نشود چون امکان جدا شدن گوشت جوجه‌ها از استخوان وجود دارد و در آن صورت شکل غذای شما خراب می‌شود. 
پس از گذشت 20 دقیقه جوجه‌ها را از قابلمه آب جوش خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شوند. دمای فر را روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و کف سینی فر را با اسپری روغن چرب نمایید. حالا جوجه‌ها را در سینی فر قرار داده و با یک قلموی سیلیکونی سطح آن‌ها را به کره آغشته نمایید. جوجه‌ها را درون فر قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت 30 الی 40 دقیقه پخته شوند. 
برای برشته شدن سطح جوجه‌ها، می‌توانید شعله بالایی فرگاز را به مدت 5 دقیقه روشن نمایید.
نکته مهم: بهتر است جوجه‌ها با پوست سرو شوند. در صورت کندن پوست جوجه‌ها، بافت گوشت خشک می‌شود؛ اما در صورتی که با پوست سرو کنید، آب میان بافتی و چربی نهفته در آن اجازه نمی‌دهد که گوشت مرغ خشک و آسیب‌دیده بشود. حالا اکبر جوجه رژیمی شما آماده است و می‌توانید آن را با سس انار و کته زعفرانی میل نمایید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به میزان کالری اکبر جوجه صحبت کردیم و دستور پخت یک اکبرجوجه رژیمی را نیز به شما یاد دادیم. اگر مایلید تا اکبر جوجه را با همان طعم لذیذ و مزه اصلی‌اش میل کنید، ما در شعب اصلی اکبر جوجه در سراسر کشور منتظر شما هستیم.

(2) نظرات

user
03 بهمن 1402

مطلبتون فوق العاده کامل و مفید بود. کمتر سایتی اینطوری کامل راجع به کالری اکبرجوجه نوشته بود.


user
08 اسفند 1402

بسیار لذیذ و خوشمزه بود


پیام بگذارید