برای خشک نشدن اکبر جوجه چکار کنیم؟
اکبر جوجه

برای خشک نشدن اکبر جوجه چکار کنیم؟

برای خشک نشدن اکبر جوجه چکار کنیم؟ این سوالی است که برای اغلب ما پیش آمده است. به همین دلیل همیشه به دنبال طرز تهیه اکبر جوجه اصلی هستیم. دوست داریم طعم و ظاهر غذای ما، دقیقا مشابه همان غذایی باشد که در رستوران‌های زنجیره‌ای اکبر جوجه میل می‌کنیم. 
اگر به دنبال راهکاری برای خشک نشدن اکبر جوجه می‌گردید، باید بگوییم که به جای درستی آمده‌اید. اینجا وبسایت شعبه اصلی اکبر جوجه بوده که واقع در شهر ساری است. پس ما بهتر از هر کسی می‌دانیم که رسپی اصلی این غذا چیست و برای خشک نشدن اکبر جوجه باید چکار کنیم تا گوشت جوجه‌ها ترد بوده و در عین حال مزه خوبی هم داشته باشند.
در این مقاله، راه‌حل‌های متفاوتی برای حفظ تردی گوشت و خشک نشدن اکبر جوجه ارائه می‌شود. شما می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید و سپس روش‌های مختلف را در هنگام پخت امتحان کنید تا ببینید کدامیک بهتر جواب می‌دهد و از آن پس، این غذا را به همان روش طبخ کنید. 

 

راهکارهایی برای نرم شدن اکبر جوجه

 

راهکارهایی برای نرم شدن اکبر جوجه

راز خوشمزگی اکبر جوجه، نرم و ترد بودن گوشت جوجه‌هاست. بسیاری از مشتریان حضوری ما این سوال را از ما می‌پرسند که چرا اکبر جوجه‌ای که در خانه درست می‌کنیم شبیه غذای رستوران‌ها نمی‌شود و برای خشک نشدن اکبر جوجه باید چکار کنیم؟
واقعیت این است که پخت این غذا آسان به نظر می‌رسد. اما فوت و فن‌هایی دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها نتیجه حتی نزدیک به آنچه که می‌خواهید هم نمی‌شود. در نهایت می‌بینید که سطح روی گوشت مرغ‌ها خشک شده و هیچ‌کس چنین چیزی را نمی‌پسندد. حتما شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که بافت جوجه‌های یک کیلویی چیزی شبیه به بافت گوشت بلدرچین است و طبیعتی لطیف دارد. آب میان بافتی این گوشت‌ها زود تبخیر می‌شود و همین موضوع دلیل خشک شدن اکبر جوجه است. دقیقا بخاطر همین دلیل است که اکبر جوجه را با پوست طبخ می‌کنند.
برای اینکه یک اکبر جوجه نرم و لذیذ داشته باشید، راهکارهای زیر را دنبال کنید.

 

راهکار اول: تکنیک مرینیت دو مرحله‌ای

یکی از راهکارهای حفظ نرمی مرغ و خشک نشدن اکبر جوجه، تکنیک مرینیت کردن دو مرحله‌ای است. در این روش همانطور که از نام آن پیداست، شما بایستی مرغ‌ها را دو بار مزه‌دار کنید. نوبت اول با آب سرد، آبلیمو و نمک و در نوبت دوم با باقی مواد اولیه. همراه ما باشید تا توضیحات بیشتری را راجع به این روش ارائه دهیم.

 

مواد لازم برای مرینیت کردن دو مرحله‌ای اکبر جوجه

 

مواد لازم برای مرینیت کردن دو مرحله‌ای اکبر جوجه

  • آب سرد: 2 لیوان
  • جوجه 1 کیلویی: 1 عدد
  • پیاز: 1 عدد بزرگ
  • سیر: 3 حبه
  • ماست کم چرب: 1 پیمانه
  • روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم
  • کره: 30 گرم
  • زعفران دم کرده: 4/1 فنجان
  • آبلیمو یا آب لیموترش تازه: 4 قاشق غذاخوری
  • فلفل و نمک: به میزان لازم

در این تکنیک، ابتدا مخلوط آب سرد، نمک و آبلیمو را درست می‌کنیم. در نظر داشته باشید که میزان نمک و آبلیمو باید به میزان مناسب باشد و نباید آب شور یا ترش شود. به همین منظور می‌توانید پیش از قرار دادن جوجه‌ها در مخلوط، کمی از آن را بچشید. پس از تهیه کردن این مخلوط، جوجه‌ها را به مدت یک الی 2 ساعت در آن قرار دهید. در برخی از دستورها ذکر شده است که حتی شما می‌توانید جوجه‌ها را به مدت 12 ساعت در این مخلوط در داخل یخچال قرار دهید. 
علت انجام این کار این است که ترکیب نمک و آبلیمو باعث نرم شدن گوشت جوجه‌ها می‌شود. همچنین بودن جوجه‌ها در آب سرد، از تبخیر زودهنگام آب میان بافتی آن‌ها در هنگام پخت جلوگیری می‌کند. 
مرحله دوم مرینیت به این صورت است که شما جوجه‌ها را از مخلوط آب و نمک و آبلیمو خارج می‌کنید و در ظرف دیگری قرار می‌دهید. سپس پیازی که به صورت خلالی خرده شده است را به همراه سیر رنده شده، ماست، نمک، آبلیموی تازه، فلفل و ادویه، زعفران دم کرده و چند قاشق روغن زیتون به جوجه‌ها اضافه می‌کنید. برای این مرحله از مزه‌دار شدن مرغ‌ها، حدود 2 الی 3 ساعت زمان کافی است.

 

راهکار دوم: پوست جوجه‌ها را جدا نکنید!

همانطور که در اول مقاله به این موضوع اشاره کردیم، یکی از علل اصلی پخت اکبر جوجه با پوست، به دلیل حفظ آب میان بافتی گوشت و عدم تبخیر آن در حین پخت است. در واقع پوست مرغ به منزله یک لایه عایق است که با چربی نهفته در خود، از بروز این اتفاق جلوگیری می‌کند. اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف همچون داشتن رژیم یا پرهیز غذایی و یا ناخوشایند بودن شکل ظاهری و بوی پوست مرغ، مایلند تا اکبر جوجه را بدون پوست طبخ کنند. 
توصیه اول ما به این عزیزان این است که:

  1. حتی‌الامکان پوست مرغ‌ها را قبل از سرخ شدن جدا نکنید. یعنی اینکه شما می‌توانید پس از پایان زمان طبخ و در هنگام سرو غذا، این پوست را از جوجه‌ها جدا کرده و سپس میل نمایید.
  2. در صورتی که در رژیم غذایی خاصی هستید و عقیده دارید که پوست مرغ کالری زیادی را وارد غذا می‌کند، حتما در مرحله پخت با ماکروفر، از رومال کره استفاده کنید و همچنین در هنگام مرینیت کردن مرغ‌ها، حتما 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون به ترکیب مواد خود اضافه نمایید. زیرا در هنگام پخت با نیروی برق، امواج ماکروفر سطح گوشت را خشک می‌کنند و دیگر غذا به حد کافی لذیذ نیست. این در حالی است که رومال کره تا حد زیادی می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد.

 

تقسیم کردن مرغ برای تهیه اکبرجوجه

 

راهکار سوم: مرغ‌ها را به دو قطعه تقسیم کنید؛

زمانی که اکبر جوجه را به صورت کامل داخل تابه روغن قرار می‌دهید، مدت زمان بیشتری برای سرخ شدن و پخت آن نیاز است. بنابراین از آنجایی که زمان پخت لایه‌های درونی مرغ با لایه‌های بیرونی مرغ متفاوت است، لایه رویی به علت اینکه بیشتر در معرض حرارت قرار دارد، خشک و برشته می‌شود. این در حالی است که اگر شما مرغ‌ها را به دو قطعه تقسیم کنید، زمان پخت تقریبا نصف می‌شود و شما می‌توانید با سرخ کردن دو طرفه مرغ، زمان طبخ را کاهش دهید. این تکنیک کمک می‌کند تا حرارت سریع‌تر به لایه‌های درونی برسد و به زمان بیشتری برای پخت نیاز نباشد.

 

رومال کردن کره برای تهیه اکبرجوجه

 

راهکار چهارم: رومال کره را فراموش نکنید؛

رومال کره در حین سرخ شدن جوجه‌ها، سبب می‌شود تا آب میان بافتی دیرتر تبخیر شود؛ ضمن اینکه به خوشمزه‌تر شدن و خوش‌عطر شدن غذای شما نیز کمک بسیاری می‌کند. همچنین افزودن کره به روغن داغ آن را از حرارت می‌اندازد و تردی گوشت را حفظ می‌کند.

 

جمع‌بندی

از آنجایی که ما برای پخت اکبر جوجه به مرغ‌های کوچک و زیر 1 کیلو نیاز داریم، طبیعی است که بخاطر لطیف بودن گوشت‌شان، سریع خشک شده و یا حتی زیادی برشته شوند. بنابراین شما باید تکنیک پخت گوشت جوجه‌ها را بدانید تا یک اکبر جوجه خوشمزه و رستورانی داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم با ارائه راهکارهایی ساده اما کاربردی، به خشک نشدن اکبر جوجه شما در هنگام پخت کمک کنیم. حتما نظرات ارزشمندتون رو برای ما قرار بدید. امیدواریم که لذت کافی را از این مطلب برده باشید.

(1) نظرات

user
27 فروردین 1403

متشکر بابت مقاله مفیدتون. تکنیک مرینیت دو مرحله ای خیلی کاربردیه


پیام بگذارید