طرز تهیه اکبر جوجه بدون پوست
اکبر جوجه

طرز تهیه اکبر جوجه بدون پوست

اکبر جوجه نه تنها یک غذای لذیذ و محبوب در بین مردمان شمال، بلکه علاقه‌ای مشترک در میان همه ایرانیان است. این غذا قدمتی 80 ساله دارد و نخستین بار در یک غذاخوری کوچک در شهر گلوگاه مازندران سرو شد. دستور پخت آن اولین بار توسط علی‌اکبر کلبادی‌نژاد و همسرش اجرا شد و نتیجه‌ کار واقعا بی‌نظیر بود. غذایی که می‌توان گفت حداقل 90 درصد افراد آن را دوست دارند و از خوردن آن لذت می‌برند. هم‌اکنون وجود شعب زیاد از این رستوران زنجیره‌ای در سراسر کشور، گواه این مدعاست که اکبر جوجه غذایی لذیذ برای تمامی افراد در همه دوران‌هاست. عطر مرغ سرخ‌شده در کره محلی بی‌نظیر است و اشتهای شما را به خصوص زمانی که گرسنه هستید، به شدت تحریک می‌کند. 
همانطور که می‌دانید، در دستور پخت اصلی اکبر جوجه، مرغ‌ها با پوست طبخ می‌شوند؛ اما شاید برخی از ما به دلایلی مایل باشیم تا اکبر جوجه بدون پوست را سرو کنیم. به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله، طرز تهیه اکبر جوجه بدون پوست را ارائه دهیم. امیدواریم که این بار این غذا را به این روش درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

 

دستور پخت اکبر جوجه بدون پوست

دستور پخت اکبر جوجه بدون پوست تفاوت چندانی با طرز تهیه اکبر جوجه ندارد و تنها یکسری نکات ریز است که باید در هنگام پخت آن رعایت کنید تا تبخیر آب میان بافتی مرغ به حداقل برسد و به کمترین حد ممکن گوشت سطحی خشک شود. به همین دلیل توصیه ما این است که نکات و مواردی را که در این بخش از مقاله ذکر می‌کنیم، به درستی رعایت کنید تا نتیجه کار کاملا رضایت بخش و مورد دلخواه شما باشد. برای پخت اکبر جوجه بدون پوست، به مواد اولیه زیر نیاز داریم.

 

مواد لازم برای پخت اکبر جوجه بدون پوست

 

مواد لازم برای پخت اکبر جوجه بدون پوست

  • جوجه 1 کیلویی: 1 عدد
  • پیاز: 1 عدد بزرگ
  • سیر: 3 حبه
  • ماست کم چرب: 1 پیمانه
  • روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم
  • کره: 30 گرم
  • زعفران دم کرده: 4/1 فنجان
  • آبلیمو یا آب لیموترس تازه: 4 قاشق غذاخوری
  • فلفل و نمک: به میزان لازم

مواد اولیه‌ای که در اینجا ذکر کردیم، مناسب برای دو نفر است و در صورتی که شما بخواهید این غذا را برای تعداد افراد بیشتری سرو کنید، می‌توانید میزان هر یک از مواد را نسبت به تعداد نفرات افزایش دهید. برای مثال اگر شما قصد پخت این غذا را برای 4 نفر دارید، به 2 جوجه 1 کیلویی نیاز دارید و همچنین میزان مواد موردنیاز برای طعم‌دار کردن مرغ نیز 5/1 الی 2 برابر می‌شود. یعنی شما نیاز به 2 عدد پیاز (متوسط یا بزرگ)، 2 پیمانه ماست و مثلا 5 حبه سیر دارید. 
برای پخت اکبر جوجه بدون پوست، مراحل زیر را به ترتیب گفته شده انجام دهید.

 

مراحل پخت اکبرجوجه بدون پوست

 

مراحل پخت اکبر جوجه بدون پوست

در این بخش، مراحل پخت اکبر جوجه بدون پوست را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

مرحله اول: جدا کردن پوست مرغ‌ها

مرغ‌ها را به کمک یک چاقوی تیز و یا ساطور از قسمت استخوان پشت مرغ، به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. از آنجایی که مرغ‌های مناسب برای پخت اکبر جوجه باید زیر 1 کیلو (معمولا 900 گرم) باشد، نیمی از آن برای خوراک یک شخص قاعدتا کافی است. پس از تقسیم کردن مرغ‌ها به دو قسمت مساوی، آن‌ها را به مدت 5 دقیقه در آب داغ قرار دهید. این کار سبب می‌شود تا پوست مرغ‌ها به راحتی جدا شود. اما فراموش نکنید که این زمان نباید بیشتر شود؛ زیرا به ساختار خود گوشت نیز آسیب می‌رساند. 
پس از گذشت 5 دقیقه مرغ‌ها را از ظرف آب داغ خارج کنید. حالا پوست مرغ‌ها بدون نیاز به فشار زیاد و به راحتی از آن جدا می‌شود.

مرحله دوم: مرینیت کردن در نوبت اول

چند لیوان آب سرد در یک کاسه ریخته و سپس مقداری نمک و دو قاشق آبلیمو به آن اضافه کنید. دقت کنید که ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم آب مزه شوری به خود بگیرد. جوجه‌ها را به مدت یک ساعت و نیم در مخلوط آبلیمو و نمک قرار دهید. این مرحله اول مزه‌دار کردن جوجه‌هاست.

مرحله سوم: مرینیت کردن در نوبت دوم

پس از گذشت یک ساعت و نیم، جوجه‌ها را از کاسه خارج کرده و در ظرف دیگری قرار دهید. حالا نوبت مرحله دوم مزه‌دار کردن جوجه‌هاست. پیازها را به صورت حلقه حلقه برش دهید و به همراه سیر رنده کرد، نمک، ادویه، فلفل، ماست، آبلیمو و چند قاشق روغن زیتون به ظرف حاوی جوجه‌ها اضافه کنید. افزودن 3 قاشق روغن زیتون در این مرحله، راز خشک نشدن جوجه‌های بدون پوست است. زیرا به علت عدم وجود پوست، سطح گوشت خشک می‌شود که روغن زیتون در اینجا به شکل یک عایق عمل می‌کند و بافت مرغ‌ها را ترد نگه می‌دارد.
مواد مرینیت را به مدت نیم ساعت به مدت چند دقیقه به مرغ‌ها ماساژ دهید و پس از اتمام کار، روی ظرف را سلفون بکشید. سپس به مدت دو الی سه ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ‌ها به خوبی مزه‌ها را به خود بگیرند.

مرحله چهارم: سرخ کردن مرغ‌ها

پس از اینکه جوجه‌ها به خوبی مزه‌دار شدند، ظرف را از یخچال خارج کرده و مرغ‌ها را از داخل مواد مرینیت خارج می‌کنیم. دقت می‌کنیم که در این مرحله پیازهای حلقه حلقه شده به سطح مرغ نباشند. یک تابه نسبتا گود را برمیداریم و به میزان لازم در آن روغن می‌ریزیم. تابه را بر روی شعله قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم تا روغن به حد کافی داغ شود. میزان روغن باید به اندازه‌ای باشد که جوجه‌ها در آن غوطه‌ور باشند. وقتی یک طرف جوجه‌ها سرخ شد، طرف سرخ شده را با کره رومال می‌کنیم و باقی کره را به روغن داغ داخل ماهیتابه اضافه می‌کنیم. راز خوشمزگی و عطر بی‌نظیر اکبر جوجه بخاطر وجود کره در این دستور غذایی است. 
پس از اینکه دو طرف مرغ‌ها به خوبی سرخ شد، 2/1 لیوان آب جوش به تابه اضافه می‌کنیم و شعله را کم می‌کنیم. سپس درب تابه را می‌گذاریم و یک ساعت زمان می‌دهیم تا مرغ‌ها به خوبی بپزند و اصطلاحا جا بیفتند.
پس از یک ساعت اکبر جوجه بدون پوست شما حاضر است. اما هنوز یک مرحله دیگر مانده آن هم درست کردن سس مخصوص است.

مرحله پنجم: درست کردن سس انار

برای درست کردن سس اکبر جوجه بدون پوست، سه رسپی مختلف وجود دارد:

  • سس اکبر جوجه ناردون
  • سس اکبر جوجه با گردو
  • سس اکبر جوجه با آلو جنگلی

در میان این سه رسپی مختلف، دستور اصلی همان سس اکبر جوجه با گردو بوده که از دو نمونه دیگر نیز پرطرفدارتر است. برای تهیه سس اکبر جوجه با گردو به مواد زیر احتیاج داریم:

  • گردو: 4 عدد
  • سیر: 2 حبه
  • رب انار: 2/1 پیمانه
  • زعفران: 2 قاشق غذاخوری
  • گلپر: به میزان لازم

برای درست کردن این سس، بایستی گردوها را آسیاب کرده و سیرها را رنده کنید. سپس گردوهای آسیاب شده، سیر رنده شده و رب انار را در ظرفی بریزید و به خوبی مخلوط کنید. می‌توانید دو قاشق روغن زیتون نیز برای تنظیم غلظت سس‌تان به آن اضافه کنید تا مواد یکدست شود. حالا دو قاشق زعفران دم کرده را به همراه مقداری گلپر به ترکیب‌تان اضافه کنید. سس اکبر جوجه شما آماده است. اکبر جوجه بدون پوست با این سس خوشمزه و کته زعفرانی فوق‌العاده است.

 

جمع‌بندی

بسیاری از افراد به دلیل شکل ظاهری پوست مرغ و یا چربی بالایی که دارد، مایلند تا روش پخت اکبر جوجه بدون پوست را امتحان کنند. اما وجود پوست مرغ در پخت این غذا سبب می‌شود تا آب میان بافتی گوشت جوجه‌ها حفظ شده و سطح آن‌ها خشک نشود. اما در صورتی که مایل به پخت اکبر جوجه با پوست نباشید، می‌توانید از چند قاشق روغن زیتون برای حفظ تردی گوشت جوجه‌ها استفاده کنید. امیدواریم که از دستور پخت اکبر جوجه بدون پوست، همانند مقاله ای که قبلا با عنوان بهترین دستور پخت اکبر جوجه منتشر کرده بودیم، لذت برده باشید.

پیام بگذارید