طرز تهیه اکبر جوجه با شیر
اکبر جوجه

طرز تهیه اکبر جوجه با شیر

آیا تا به حال پخت اکبر جوجه با شیر را امتحان کرده‌اید؟ اگر تا به حال از شیر برای مزه‌دار کردن جوجه‌ها استفاده کرده‌اید، آیا طعم خوبی داشته است و از مزه متفاوتی که به وجود آورده‌اید، رضایت کافی را داشته‌اید؟
اکبر جوجه نام یک غذای اصیل شمالی است که اولین بار توسط مرحوم علی‌اکبر کلبادی‌نژاد و همسر محترمش صنمبر خانم پخت شد. طبق تعاریفی که فرزندان آن مرحومه از والده خود داشته‌اند، صنمبر خانم آشپز قابلی بوده است و در خلق طعم‌ها و مزه‌های جدید، استعداد بی‌نظیری داشته است. چنانچه وقتی به تاریخ غذاها نگاه می‌کنیم، تا پیش از سال 1323، هیچ آشپزی از این شیوه برای پخت مرغ‌ها استفاده نکرده است. همچنین اغلب آشپزها از مرغ‌های بالغ برای پخت غذای خود استفاده می‌کردند؛ این در حالی است که صنمبر بانو به دلیل بافت لطیف و لذیذ گوشت مرغ‌های نابالغ، ترجیح داد از جوجه‌های زیر 1 کیلوگرم (اغلب جوجه‌های مورد استفاده برای اکبر جوجه 900 گرمی هستند)، برای طبخ این غذا استفاده کند. 
همچنین ایده اصلی در پخت این غذا آن بود که به جای آب‌پز کردن مرغ، آن را در کره گوسفندی به طور کامل سرخ کند و برای خشک نشدن اکبر جوجه، فرآیند سرخ شدن جوجه‌ها با پوست انجام می‌شد. 
سس مخصوص اکبر جوجه نیز ترکیب چند ماده خوشمزه و پرخاصیت نظیر رب انار، گردو، آب لیموی تازه و گلپر است که طعمی فوق‌العاده دارد. شاید با خواندن این توضیحات بخواهید بدانید که شیر در کجای این دستور قرار دارد؟ با ما همراه باشید تا از راز خوشمزگی اکبر جوجه با شیر پرده برداریم و دلیل استفاده از این متریال غذایی را برای مرینیت کردن جوجه‌ها توضیح دهیم.

 

4 دلیل پخت اکبرجوجه با شیر

 

چرا از شیر برای پخت اکبر جوجه استفاده می‌شود؟

پیش از اینکه دستور پخت اکبر جوجه با شیر را ارائه دهیم، قصد داریم تا به طور کوتاه راجع به دلایل استفاده از شیر برای مرینیت کردن جوجه‌ها با شیر صحبت کنیم. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که چرا از شیر برای پخت اکبر جوجه استفاده می‌شود؟ در این بخش علل این کار را توضیح می‌دهیم.

1.    از بین بردن بوی زهم مرغ

اولین دلیلی که از شیر برای پخت جوجه‌ها در شیر استفاده می‌شود، از بین بردن بوی زهم مرغ با شیر است. شیر به‌عنوان ماده غذایی بوبر در آشپزی شناخته می‌شود و در واقع پخت جوجه‌ها در آن، می‌تواند بوی زهم مرغ را تا حد زیادی بپوشاند. بنابراین مهم‌ترین دلیلی که از شیر برای پخت مرغ در اکبر جوجه استفاده می‌شود، از بین بردن بوی زهم جوجه‌ها است.

2.    طعم و عطر بیشتر

یکی دیگر از دلایلی که از شیر برای پخت مرغ‌ها در اکبر جوجه استفاده می‌شود، بهبود عطر و طعم جوجه‌ها است. در واقع با پخت مرغ در شیر، بوی زهم آن از بین می‌رود و شیر می‌تواند طعم و عطر بهتری به جوجه‌ها بدهد. انجام این کار طعم غذای شما را خوشمزه‌تر و ملایم‌تر می‌کند.

3.    حفظ رطوبت

یکی دیگر از رازهای پخت اکبر جوجه با شیر، حفظ رطوبت و آب میان بافتی آن است. همانطور که می‌دانید، ما از مرغ‌های زیر 1 کیلوگرم برای طبخ غذای اکبر جوجه استفاده می‌کنیم. این جوجه‌ها در واقع مرغ‌های نابالغ بوده که دارای گوشتی با بافت لطیف و نازک هستند. زمانی که جوجه‌ها در روغن داغ سرخ می‌شود، احتمال خشک شدن گوشت آن بسیار بالاست. به خصوص اگر از ان دسته از افرادی باشید که به دلیل بوی زهم و چربی بالای پوست مرغ، مایل باشید تا دستور پخت اکبر جوجه بدون پوست را دنبال کنید. عدم وجود پوست مرغ سبب می‌شود تا گوشت جوجه‌ها در هنگام سرخ شدن، خشک و سفت شوند. بنابراین استفاده از شیر در پخت مرغ، کمک می‌کند تا رطوبت داخلی آن حفظ شود و گوشت آن تازه و لذیذ باشد.

4.    نرم کردن گوشت

یکی از ترفندهای مهم در پخت اکبر جوجه، حفظ لطافت و نرمی گوشت جوجه‌هاست. اگر نکات موجود در دستور پخت اکبر جوجه را به درستی و دقت رعایت نکنید، گوشت اکبر جوجه‌ی شما سفت و خشک می‌شود. این در حالی است که پخت مرغ با شیر می‌تواند تا حد زیادی از بروز این اتفاق جلوگیری نماید؛ بنابراین اضافه کردن شیر به مرغ می‌تواند باعث نرم شدن گوشت آن شده در حین پخت شده و باعث رقیق شدن پروتئین‌های مرغ بشود. این امر هضم غذا را نیز برای افرادی که آن را میل می‌کنند، تسهیل می‌کند.

نکته مهم: مهم است به این نکته توجه کنید که ترکیب مرغ و شیر در برخی غذاها و دستور العمل‌ها معمول است (مانند پخت اکبر جوجه شمالی با شیر یا پخت سوپ شیر و مرغ). اما به طور کلی استفاده از شیر در پخت گوشت قرمز رایج نیست و شما نمی‌توانید از این تکنیک در موارد مشابه استفاده کنید. همچنین، در صورت استفاده از شیر در پخت مرغ اکبر جوجه، مطمئن شوید که مواد غذایی به درستی حفظ شده و در دمای مناسب نگهداری می‌شوند تا جلوی رشد باکتری‌ها و خطرات غذایی را بگیرند.

 

دستور پخت اکبر جوجه با شیر

حالا که متوجه دلایل پخت اکبر جوجه با شیر شدید، طرز تهیه اکبر جوجه را با رسپی جدیدی می‌آموزید که می‌تواند طعم و عطر متفاوتی را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

مواد اولیه لازم برای پخت اکبر جوجه با شیر برای 4 نفر

 

مواد اولیه لازم برای پخت اکبر جوجه با شیر برای 4 نفر

برای پخت اکبر جوجه با شیر به مواد اولیه زیر نیاز داریم:

  • جوجه 1 کیلویی: 2 عدد
  • آب: 2 پیمانه + 5/1 پیمانه
  • شیر: 2 پیمانه
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی: نصف لیوان
  • کره محلی: 100 گرم

مراحل زیر را برای پخت اکبر جوجه با شیر دنبال کنید:

مرحله اول: آماده‌سازی جوجه‌ها

ابتدا جوجه‌ها را از وسط به دو نیمه تقسیم کنید. باید مراقب باشید تا پوست جوجه‌ها از گوشت جدا نشود. سنگدان و مواد داخل شکم جوجه‌ها را به طور کامل خارج نمایید. حالا آن‌ها را در محلول آب و نمک به مدت نیم ساعت قرار دهید تا به خوبی تمیز شوند. سپس آن‌ها را از محلول آب و نمک خارج کنید و به طور کامل بشویید.

مرحله دوم: پخت جوجه‌ها با آب و شیر

یک قابلمه نسبتا بزرگ را روی اجاق گاز قرار دهید و 2 پیمانه آب و 2 پیمانه شیر را داخل آن بریزید. سپس جوجه‌های شسته شده را داخل قابلمه قرار دهید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا به مدت 45 دقیقه در مخلوط شیر و آب پخته شوند. شعله اجاق گاز در این مرحله نه باید خیلی کم و نه باید خیلی زیاد باشد. پس از پخت در مخلوط آب و شیر، جوجه‌ها را از داخل قابلمه خارج کرده و در یک آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. اگر آب اضافی مرغ‌ها به طور کامل خارج نشود، در هنگام سرخ شدن سبب پرش روغن می‌گردد.

مرحله سوم: سرخ کردن جوجه‌ها در روغن

یک تابه گود را بر روی اجاق گاز قرار داده و نصف فنجان روغن داخل آن بریزید و اجازه دهید کاملا داغ شود. حالا جوجه‌ها را داخل روغن داغ شده بگذارید و اجازه دهید تا دو طرف آن به خوبی سرخ شود.

مرحله چهارم: پخت جوجه‌ها در مخلوط کره و آب

مجددا شعله زیر قابلمه را روشن کنید و 1/5 پیمانه آب را به همراه 100 گرم کره در داخل قابلمه بریزید. حالا جوجه‌ها را داخل قابلمه قرار دهید و اجازه دهید تا 1 ساعت بپزد. حالا اکبر جوجه شما آماده است و وقت آن رسیده تا آن را با سس مخصوص سرو کنید. دستور تهیه سس اکبر جوجه را نیز به طور کوتاه برای شما شرح می‌دهیم.

 

دستور تهیه سس مخصوص اکبر جوجه

برای تهیه سس مخصوص اکبر جوجه به 4 عدد گردوی خرد شده، 2 قاشق رب انار، نمک و مقداری شکر و گلپر نیاز داریم. مواد ذکر شده را با هم مخلوط کنید و در حدود 1 دقیقه بر روی حرارت تفت دهید. حالا سس اکبر جوجه‌ی شما آمده است و می‌توانید آن را در کنار کته زعفرانی و جوجه‌ها میل کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به دلایل استفاده از شیر برای پخت این غذا و نحوه طبخ اکبر جوجه با شیر توضیحاتی را ارائه دادیم. برای مطالعه نحوه پخت اکبر جوجه بدون پوست و طرز تهیه اکبر جوجه، مقالات دیگر را در این وبسایت مطالعه کنید.

(1) نظرات

user
19 فروردین 1403

پیشنهاد می کنم شیری که استفاده می کنید پر چرب باشه اینجوری اکبرجوجه نرم تر و چرب تر میشه و خیلی خوشمزه میشه


پیام بگذارید